تک روایت 1

34 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَبِیِّ عَنْ یَحْیَى بْنِ عِمْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَقُولُ بِالْعَقْلِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْحِکْمَةِ وَ بِالْحِکْمَةِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْعَقْلِ وَ بِحُسْنِ السِّیَاسَةِ یَکُونُ الْأَدَبُ الصَّالِحُ قَالَ وَ کَانَ یَقُولُ التَّفَکُّرُ حَیَاةُ قَلْبِ الْبَصِیرِ کَمَا یَمْشِی الْمَاشِی فِی الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ بِحُسْنِ التَّخَلُّصِ وَ قِلَّةِ التَّرَبُّص

الکافی    ج‏1    کتاب العقل و الجهل .....  ص : 10

 

 

 

 

امام صادق از امیر المؤمنین علیهما السلام نقل میفرماید: عمق حکمت بوسیله عقل و عمق عقل بوسیله حکمت بیرون آید، حسن تدبیر وسیله ادب شایسته است؛ و نیز میفرمود تفکر و تعقل مایه زندگى دل شخص با بصیرت است چنان که رونده در تاریکى که بوسیله نور گام بردارد بخوبى رهائى یابد و اندکى در راه درنگ کند.

شرح-

مراد بحکمت حقائق علوم الهى و معارف دینى است که تنها وسیله رسیدن بآن عقل است و چون با درجه‏اى از عقل بدرجه‏اى از حکمت رسد عکس العملش اینست که عقلش پرتو بیشترى میگیرد و بواسطه ترقى حکمت عقل هم ترقى میکند و کمال مییابد و مراد بادب نگاهداشت حد هر چیز و طور پسندیده آنست مانند اخلاق حمیده و انجام اعمال شرعیه که اینها در صورتى حاصل مى‏شود که معلم مدبر و با سیاستى براى فرد یا جامعه باشد

 

اصول کافى-ترجمه مصطفوى    ج‏1    شرح - .....  ص : 33

 

 

/ 0 نظر / 4 بازدید